szukaj:
strona główna | e-kartki | encyklopedia cytatów | encyklopedia wierszy | RSS
Albert Einstein - O edukacji i wolności badań naukowych

"Nie wolno lekceważyć predyspozycji ucznia do określonego zawodu, zwłaszcza że wykształcają się one zazwyczaj już w bardzo wczesnym wieku - pod wpływem uzdolnień własnych, przykładu członków rodziny i innych okoliczności."

Przytoczone, 1920r.

"Większość nauczycieli traci czas na zadawanie pytan, które mają ujawnić to, czego uczeń nie umie, podczas gdy nauczyciel z prawdziwego zdarzenia stara się za pomoca pytań ujawnić to, co uczeń umie lub czego jest zdolny się nauczyć."

Tamże

"Fakty nie są najważniejsze. Zresztą, aby je poznać, nie trzeba wcale studiować na uczelni - można się ich nauczyć z książek. Istotą kształcenia w szkole wyższej polega zatem na wpajaniu wiedzy faktograficznej, lecz na ćwiczeniu umysłu w dochodzeniu do tego, czego nie da się znaleźć w podręcznikach."

Komentarz do opinii Thomasa Edisona,
że nauka w szkołach wyższych jest bezużyteczna,1921r.

"Byłoby lepiej, gdybyś zabrał się do uczenia innych dopiero wtedy, gdy sam się czegoś nauczysz."

Z listu do Arthura Cohena, dwunastoletniego chłopca,
który przesłał Einsteinowi pracę naukową z prośbą o ocene, 26 grudnia 1928r.

"Nie traktujcie studiów jako obowiązku, lecz jako godną pozazdroszczenia okazję poznania wyzywalającej mocy piękna w dziedzinie ducha. Nie tylko uraduje to wasze serca, ale i przyniesie pożytek społeczeństwu, któremu będziecie później służyć."

W "The Dink", pisemku wydawanym
przez studentów pierwszego roku w Princeton, 1933r.

"Upokorzanie i psychiczne gnębienie uczniów przez niedouczonych i egoistycznych nauczycieli sieje spustoszenie w młodych umysłach, powodując w późniejszym wieku opłakane skutki, których już nie da się naprawić."

Przytoczone, 1934r.

"Najgorzej, gdy szkoła ucieka się do takich metod, jak zastraszanie, przemoc czy sztuczny autorytet. Metody te niszczą u uczniów naturalne odruchy, szczerość i wiarę w siebie, czyniąc z nich ludzi uległych."

Z wystąpienia w Albany,
Nowy Jork, 15 października 1936r.

"Szkoła powinna dążyc do tego, by młody człowiek opuszczał ją jako harmonijna osobowość, a nie jako specjalista."

Tamże

"W przeciwnym razie człowiek taki - z cała swą specjalistyczną wiedzą - przypomina bardziej wytresowanego psa niż harmonijnie ukształtowaną osobę."

"New York Times", 5 października 1952r.

"Za największe zło kapitalizmu uważam okaleczenie osobowości. Złem tym dotknięty jest cały nasz system edukacyjny. Uczniom nazbyt silnie wpaja się idee współzawodnictwa, kazać im uznawać żądzę odnoszenia sukcesów za podstawę przyszłej kariery."

Z "Why Socialism?", "Monthly Review", maj 1949r.

"Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek."

"New York Times", 5 października 1952r.

© 2004-2010 Kontakt. Wszelkie prawa zastrzeżone Regulamin Zgłoś problem/błąd Poleć nas RSS